Oj oj oj oj. Nu blev det lååååångt. Förlåt!

Fredag 1/11 -13

I dag har vi sagt hejdå till ytterligare en av oss. Annika, vår inofficiella ”mamma” i gruppen (det är den svenska kvinnan som jag för ett tag sedan klassade som ”äldre”) åker hem nu på söndag och för att fira hennes tid tillsammans med oss gick vi ut och åt hela högen! Annika valde restaurang och tid vilket slutade med att vi efter att ha väntat på en taxi i över 40 minuter landade på Mamma Africa runt halv 8 ^.^ Vi hade en supermysig kväll med god mat, härlig musik och underbart sällskap!! :D Någonstans finns det bilder som jag hoppas komma över så småningom men jag minns inte vems kamera de tog med är jag rädd x) haha.

 

Lördag 2/11 -13

Vi hade utedag i dag!!!! Jag har ett vagt minne av att jag har nämnt det faktum att vi i dag hade ”adopt a child day” på jobb och att jag har ”lovat” att berätta mer om det senare. Nu är det visst senare xD

 

Jag kanske borde börja med att berätta vad vi gjorde ^.^ 7.30 blev jag, Amanda och Ronja upphämtade här på African Heart av Leonard som snällt nog gått med på att köra oss till jobb trotts det faktum att det var en väldigt tidig lördagsmorgon (hem fick vi dock ta oss själva men mer om det senare). Klockan 8 anlände vi på jobb lagom i tid för att hämta upp det barn som vi skulle ta hand om för dagen och last in oss i den buss som var hyrd dagen till ära för alla de som inte hade egen bil :)

 

Efter en 40 minuter lång bil/buss färd anlände vi till den ”park” där vi skulle vara för dagen :) Parken var inte mycket mer än två pooler; en ganska liten för barnen och en större för de som kunde simma, samt en jäkla massa gräs runtomkring. Såg inte ut som mycket men barnen älskade att leka i vattnet (något de annars sällan får lov att göra) och vi hade picknick och sprang runt och lekte på gräsmattan ^.^ Solen sken och vädret var perfekt för dagen! Runt 4 packades alla in i bussen igen för resan hem och då vi kom tillbaks till barnhemmet badade vi ”vårt” barn samt fick på pyjamas. Detta i sig var säkert en superbra ide rent teoretiskt men ni kan säkert föreställa er kaoset då 12 barn (nu tänker jag bara på min grupp, i grupp C är de 22 barn!) alla skulle badas i två badkar och alla ”föräldrar” var supertrötta och bara ville hem! Det blev ju helt kaos. Ovanpå det så var det typ bara vi som var volontärer samt en av de lärare vi har i vår grupp som visste vad som försiggick så samtidigt som vi skulle bada och ta hand om vårt eget barn så var vi tvungna att instruera alla andra också i hur, var och när samt vems pyjamas som var vems osv xD

 

Nu; det mer praktiska: Adopt a child day är precis vad det låter som! Samtliga barn på jobb i alla grupper hade någon; en volontär, en ”husfamilj” (vi har ett antal familjer/par som lite då och då tar hem ett par av barnen över helgen bara), någon specifik ur personalstyrkan som också valt att följa med eller en av våra sponsorer, till ”värdfamilj” för dagen. Värdfamiljen betalde för sin egen + barnets resa och tog med lunch samt ”snacks” för dagen. De såg efter det här specifika barnet (eller barnen om någon hade valt att ta hand om ett syskonpar för dagen) och de lekte föräldrar för en dag.

 

Med andra ord: alla barn hade någon som tog hand om bara dem! Jag hade Asanele för dagen och vi så sjukt roligt! Asanele är 3 år gammal (hon fyllde år bara i förra veckan) och ett av våra största barn i grupp B. Hon är även min lilla partner in crime. Jag kan möjligen ha nämnt henne tidigare men det var flickan som kom till oss bara veckan innan jag själv började och ganska tidigt insåg vi båda att ingen av oss hade en blekaste aning om vad som försiggick! Detta i sig ledde till att vi liksom lite ”fann varandra” och har liksom hängt ihop sedan dess. Detta barn är en av världens mest underbara ungar!

 

När vi väl fått ”vårt barn” i rätt pyjamas och kramats hej då möttes jag, Amanda och Ronja utanför för att tillsammans ta en minibuss hem. De går nästan precis utanför och vi bor jäkligt lägligt på vägen in till stan! :D

 

Runt 6ish var vi alla hemma igen ^.^ Dagen var varm, lång och fullkomligt underbar!! xD Jag luktar solkräm och polvatten och kameran är full med härliga bilder från dagen…som jag inte kan visa just nu. Men sen xD haha.

 

Ta hand om er

Kramis kramis <3

 

Söndag 3/11 -13

I dag var det dags för lite nedvarvning xD haha. ”Svenskarna” + Isabel hade egentligen tänkt åka ut till Waterfont i vanlig ordning men vädret var höll i sig från i går så vi hoppade det och passade på att göra Taffelberget i stället ^.^ Jag har visserligen gjort det en gång tidigare men kände inte för att sitta hemma själv i dag och det är väl värt att göra två gånger ^.^

 

Så vi ringde en taxi, åkte dit, åkte upp, strosade runt där ett par timmar, tog härliga bilder, njöt av vädret och stannade sedan för lunch på resturangen där uppe innan vi gick runt lite mer och sedan åkte ner och hem igen ^.^

 

En mysig och härlig dag :)

 

Dagens ironiska aspekt: förra gången då jag var där uppe träffade jag på de första svenskarna jag träffat sedan jag kom hit och det var typ jag och det paret som kom från Sverige den dagen. Då var det fortfarande fint väder hemma. I dag har hösten verkligen slagit till och vinter börjar så småningom närma sig i norden. Detta leder till att de som kan flyr landet för de sedvanliga solsemestrarna vilket märks! I dag kändes det som om en tredjedel av besökarna kom från Sverige och kom de inte från Sverige så var det antingen tyskar eller japaner. Freaky xD haha.

 

Onsdag 6/11 -13

Ledig i dag :D woho! Det har ösregnat hela dagen xD haha. Jag råkar ju gilla regn så för min del spelade det inte så stor roll men Amanda och Ronja har klagat en hel del :P De hade planerat att gå och slänga sig vid polen igen ytterligare en hel dag. Hur nu det kan vara roligt ;D

 

Men men, som sagt, det ösregnade. Vad gör man när det ösregnar och man egentligen inte orkar göra något speciellt alls? Man går och shoppar så klart!! xD Tillsammans med Isabel som också var hemma i dag åkte vi fyra bort till ett köpcentra här i närheten för en heldags shopping! Jag hittade nya skor och tittade på förslag till min egen önskelista nu till jul ;) haha.

 

Vi kom hem igen lagom till middag och en skön slappekväll hemma ^.^ Allt som allt har det varit en mysig dag :)

 

Torsdag 7/11 -13

Jobbade i vanlig ordning ^.^ Fick även lämnat in min tvätt efter jobb. Insåg dock att jag kanske tvättar lite väl ofta när jag inte ens hinner hela vägen innanför dörren innan kvinnan bakom disken redan har skrivit upp mitt namn på kvittot x) Oj oj! Vet inte riktigt om detta är ett bra eller ett dåligt tecken :P haha.

 

På vägen hem från tvätten stannade jag till på det internettkafe jag har börjat gå till för att publicera bloggen och ”kidnappa” lite filmer :P Jag kan mycket väl ha nämnt det tidigare men som vanligt minns jag inte så jag säger det igen xD haha: detta ställe har ca ett 50tal filmer liggandes i deras databas och då jag var där första gången insåg jag att om jag bara tar med mig mitt USB så kan jag ju kopiera ett par av dem åt gången :P haha. Så: efter tvätten nu i kväll gick jag in om, förde över 4 filmer, facebookade lite och fördrev tiden då saker och ting kopierades från punkt A till punkt B. allt som allt tog det mig runt 40 minuter och jag betalade R15! Det är ca 11-12 kr hemma! Helt ok om ni frågar mig! ;)

 

Fredag 8/11 -13

I dag slutade Linda :( Linda är den 19åriga tyska som jag har jobbat med under de senaste två månaderna och i dag var det hennes sita dag på jobb :S Tråkigt! Jag insåg även att jag bara har tre veckor kvar nu! Tre veckor på jobb = bara 12 arbetsdagar! Inte ok!!

 

I kväll drog vi oss om igen bort till Stones. Stones är en pub här i närheten och vi har en tendens att hamna där de flesta kvälla för lite biljard och ett par öl/cider. I kväll var inget undantag och då de andra gick på jakt efter ett ledigt biljardbord passade jag på att prata lite med Patrick – säkerhetsvakten. Dagens råd till allmänheten: PRATA MED FRÄMLINGAR! Om du anländer i ett sällskap kan sällskapet underhålla sig själv medan du är upptagen med att träffa nya människor!! That’s the way to do it!! ;) haha.

 

Det blev en ovanligt lång kväll ute för att vara en fredag. Efter ett par drinkar på Stones drog vi vidare till en annan pubb här i närheten och innan vi till sist kom hem hade klockan redan slagit 2. För första gången på länge sov jag som en stock! xD haha

 

Lördag 9/11 -13

Dagen påbörjades runt halv 11 då jag (en halvtimme försenad enligt min egen mentala plan för dagen) rullade ur sängen och skuttade in i duschen för att göra mig iordning ^.^ En timme senare stod taxin och väntade utanför dörren och då jag, Amanda, Ronja, Isabel och Roberto väl klämt in oss i en bil avsedd för 1 chaufför och 4 passagerare bar skutan (?) av mot Waterfront och en väl efterlängtad brunch! ;) haha.

 

Efter maten lekte jag om igen turistguide då jag visade vägen bort till båten som skulle ta de andra över till Robben Island där vi lustigt nog av en ren slump mötte upp med det gäng av läkare utan gränser som vi för tillfället delar hus med ^.^ haha. Världen är liten ;)

 

Efter att plikttroget ha vinkat av mina kära huskamrater (jag har ju gjort Robben Island tidigare så det kändes lite onödigt för mig att göra det igen) spenderade jag en dryg timme på lite seriös turistshopping xD Jag är nu nästan helt klar med allas souvenirer :D wee! Efter det blev det kaffe i det fina vädret, människotittande och lite bloggande för min del ^.^ Jag insåg nämligen i går att jag om igen är något efter i mitt bloggande! Suck suck på mig! -.- ;) haha

 

I kväll ska vi ut igen :D Amanda fyller 21 i morgon och detta ska firas med en natt på Long Street! (Som är precis vad det låter som: en lång gata mitt i stan som endast består av klubbar och pubbar) Woho! Så sannolikheten att jag kommer publicera färdigt denna helgen är ganska liten :P Hoppas kunna få det gjort i början av nästa vecka! ^.^

 

Älskar er!

Massor massor massor med kramar till er alla! <3

 

Söndag 10/11 -13

Oj vad segt det var att komma ur sängen i morse xD haha. Bakfull utav bara in i helskotta! Det blev en lång och blöt kväll/natt i går/morse med en massa dansande, sjukt många flaskor cider och en ohälsosam mängd shots. Först hemma och sedan ute.

 

Runt halv 6 på morgonen trillade vi alla in (ganska bokstavligen) genom dörren som jag fortfarande är imponerad över att vi lyckades öppna! En kvart senare som jag som en gris med sminket fortfarande intakt men tack och lov i min pyjamas.

 

Gud så mycket drama det var i kväll!! Alldeles för mycket! Tyvärr (? O.o) var jag dessutom ”nyktrast” av oss alla (långt ifrån ”nykter” men icke desto mindre nyktrast!) så som den barnledare jag är blev det mitt jobb att få hem alla med hyfsade integriteter i behåll. Detta i sig visade sig vara ett jobb avsett för ett helt jäkla arbetsteam xD haha. Men men, hem kom vi alla och så vitt jag vet tappades endast ett kreditkort under kvällens gång, bara en person grät men blev tröstad och var glad igen efter 10 minuter och ingen knasig främling följde med någon hem. Mission accomplished!

 

Allt som allt hade vi en jäkligt härlig natt i går (trotts dramat) och Amanda var supernöjd med sitt födelsedagsfirande!

 

I dag har vi inte gjort mycket! Sovit och slappat. Dagens stora ”utflykt” var att ta sig bort till kafét här runt hörnan och dricka kaffe ^.^

 

Runt 5ish på kvällen försökte jag prata med mamma och pappa men gav upp och frågade om vi inte kunde ta det en annan dag. De skrattade åt mig! Inte ok! Fyyy!

 

Måndag 11/11 -13

Jobb igen ^.^ Då Linda nu har åkt tråkigt nog har Ronja hoppat över till oss i grupp B. de två andra volontärerna i grupp C håller nämligen på med någon sorts vuxenmobbing i form av utfrysning. Jag vet inte om de gör det medvetet eller inte men de kom hit tillsammans från Holland och pratar endast holländska med varandra och grupp Cs lärare pratar bara med en av de två holländska tjejerna. Hm! Man kan ju tycka att Ronja av detta borde inse att vi inte alla pratar svenska i huset och att Isabel samt Carlos kanske upplever samma sak här men den polletten har tyvärr inte trillat ner än. Tragiskt! Men men ^.^ Summan av kardemumman: Ronja är nu i vår grupp :)

 

Det blev en härligt flummig dag i dag. Ungarna var på sitt bästa humör för Ronjas skull och det blev en riktigt bra måndag :D

 

Då vi kom hem var det dags för en inte fullt lika rolig konfrontation av en väldigt ung rumskamrat som ännu har lite att lära ^.^ Det blev diskussioner om respekt, hänsyn till andra i rummet och framförallt om arbetsetik! Man går inte ut och fester alla dagar i veckan bara för att sedan skita i jobb liksom man inte hoppar över jobb under dagarna men ändå konstigt nog alltid mår bra nog att följa med oss ut då vi ska göra något – shoppa, turista eller dricka. Blev lite jobbig stämning där ett tag men det löste sig ovanligt fort faktiskt ^.^

 

Tisdag 12/11 -13

Ja, nu börjar hemresan närma sig med stormsteg! I dag fick jag ett sms från mamma: ”Ledigt jobb hos oss, ansök nu och gör det här.” Sagt och gjort, jag har nu skickat in mitt CV för ett jobb hemma men väntar fortfarande på att höra något ifrån dem ^.^

 

Jag har världens mest underbara föräldrar! Då jag var på väg hem från England hjälpte Ulrika mig hur mycket som helst och nu då detta från mamma! Stödet jag har hemifrån är helt underbart! Ville bara passa på att tacka för det!! <3 Megamassa tack och kärlek till er alla!

 

Onsdag 13/11 -13

Tvättedag som vanligt ^.^ Drog sedan bort för en kaffe tillsammans med Amanda, Ronja och Andreas. Vi tog alla med oss mobiler och datorer och vykort för att sitta tillsammans och verkligen prata med VARANDRA hade ju varit alldeles för knepigt xD haha

 

Vi åt, vi drack kaffe, vi umgick (faktiskt trotts allt!) och hade det allmänt trevligt. Efter maten gick de andra för att prova på stranden ett par timmar medan jag stannad och skrev jag vykort – 8 st i dag!!! Gick via posten på vägen hem och fick iväg alla. Kände mig riktigt effektiv och nyttig i dag xD haha. Gick tillbaks och hämta upp min nu rena tvätt lite senare och njöt av ensamheten ute på vår framsida tills de andra kom hem från jobb och från stranden ^.^

 

Fredag 15/11 -13

Vi tog med oss barnen bort till en park i närheten i dag :) Det är alltid härligt att komma ut lite och ungarna älskar det! Jag hoppas faktiskt att vi kan göra detta minst en gång varannan vecka men sannolikheten för det är tyvärr ganska liten xD

 

I kväll gick vi ut igen. Long Street i ösregn xD haha!

 

Det har i princip regnat halva dagen. Då vi åkte till parken under förmiddagen var det superfint väder med efter lunchen började det regna och har gjort det sedan dess. Vi spenderade eftermiddagen inomhus och på klubben vi sedan hamnade på på Long Street regnade det in genom taket xD En pool hade bildats på dansgolvet på ovanvåningen och på nedanvåningen kunde man se hur vattnet kaskadade ner längt en av ljuskronorna i taket xD Awesome! Haha.

 

Hade en sjukt flummig kväll men ”redan” klockan 2 på morgonen gav jag, Isabel och Carlos upp. Vi var alla tre dödströtta! Att först stiga upp tidigt för jobb och sedan vänta ett par timmar hemma innan man ska ut och ”festa” är ingen bra kombi för en dödstrött knasboll! xD haha. Så vi skrek hejdå till de andra och började leta efter en taxi hem efter att först ha sprungit över gatan och slängt i oss lite snabbmat i form av fettiga pommes och kyckling för att undvika den där baksmällan dagen efter. Man lär så länge man lever eller hur var det nu det var ;) haha

 

Lördag 16/11 -13

Regnet öser fortfarande ner och jag har verkligen ingen aning om vad som står på schemat i dag. Jag vet att vi har pratat om att gå ut och äta mexikanskt i kväll på en restaurang här i obs och att sedan möjligen dra vidare för en öl (cider för min del) eller två. Men vad som kommer ske mellan min nuvarande brunch och det där är för tillfället ovisst xD haha. Min plan är väl (förutsatt att någon annan inte har planerat in en ”gruppaktivitet” för då föredrar jag den är jag rädd xD) att äntligen bli klar med det här jäkligt långa inlägget. Det går inte så bra för mig på det här med att vara konsekvent i mitt bloggande på sistone xD haha.

 

I morgon är det bara två veckor kvar till jag åker hem och jag börjar redan bli allmänt gråtmild på jobb. Det är ju en jäkla osis att min underbara Asa är en ganska stor treåring för annars hade hon lätt fått plats i mitt handbagage!! Men jag tänker ju lite så här: jag kan alltid stanna? -.- Gud, det kommer slita mig i stycken att behöva åka hem! Men men. Jag har fortfarande två veckor kvar!!

 

I morgon blir det vinprovning för min och Isabels del :D Vi + en hög av de andra volontärerna från ett av de andra husen ska med Leonard ut för en dag runt 4 olika distrikt (säger man så?) och prova 25 olika sorters vin O.o Det är en hel del vin! Jag ser verkligen fram emot det ^.^

 

Nej, om man skulle börja ta tag i resten av det här inlägget (för självklart sitter jag och skriver bakifrån och fram och inte i rätt dagordning ;D Vad vore livet om man alltid följde det som känns mer logiskt? :P)

 

Ta hand om er!

Massor med kramar <3

 

Söndag 17/11 -13

Gårdagen förflöt snabbare än jag var beredd på xD haha. Det blev en del ”allmänna aktiviteter” trotts allt då jag, Isabel, Andreas, Paulo och Carols drog bort till vetenskapsmuseet här i området. Det lät kul redan när Kiki (som jobbar på African Heart) berättade om det men då vi väl kom dit visade det sig var mer av en lekplats än något annat xD Påminde mycket både om något jag var på med farmor och farfar i Stockholm då jag var tio samt ”barnavdelningen” på naturhistoriska i Göteborg xD haha. Vi hade sjukt kul!!

 

Stannade tills de stängde och då vi kom hem visade det sig att resturangen vi ville till behövde man boka bord i förväg. Vi bokade bord till nästa lördag och drog sedan vidare till ett annat ställe här i Obz. Blev en mysig kväll ^.^

 

I dag var det dags för vintur för min del ^.^ Jag, Carlos och Isabel blev upphämtade från African Heart vid 9tiden av Leonard som om igen var vår guide för dagen ^.^ Tillsammans med ett helt gäng av andra You2Africa-volontärer som blivit upphämtade på lite olika ställen fyllde vi minibussen och styrde skutan mot vinområdena. Runt 5 var vi hemma och hade då besökt fyra olika vingårdar, provat 24 olika sorters vin samt en konjak (MUMS!). Vi provade även ostar på ett ställe, choklad på ett annat och åt lunch på ett tredje (dock inte i den ordningen…men ändå ;P)

 

Lagom tipsy och med en ny förkärlek för portvin kom jag hem med en ny fin solbränna som så småningom kommer att blekna bort och en väska full med konstiga och obegripliga antekningar på servetter och diverse olika kvitton om viner jag antagligen aldrig kommer att dricka igen xD haha. Dagen har varit solig, flummig och underbar! Med trevligt sälskapp, gott vin och Leonard. Det kan aldrig gå fel då Leonard är med ;D haha. Jag måste erkänna att jag desperat försöker få denna 60åring att lämna sin fru och sina många flickvänner för att rymma till Sverige med mig. Än så länge utan framgång. Suck! -.- Han lovar och lovar att packa sina väskor men sist vi pratade om det så föredrog han att åka och hälsa på sin son i Australien. Osis för mig ;D haha.

 

Kvällen fördrev jag tillsammans med Patrick (säkerhetsvakten från Stones som jag berättade om). Vi träffades runt 7ish och pratade över ett par drinkar i ett par timmar ^.^ Mysigt.

 

Måndag 18/11 -13

Jobb – inget konstigt alls. Första dagen på min näst sista vecka :S INTE OKEJ ALLTSÅ!!!!!

 

Kvällen fördrevs med bio! Jag måste erkänna att sannolikheten för att jag ska få tid att publicera detta nu nästan tre veckor långa inlägget denna veckan är VÄLDIGT liten x) Vi har i princip planer alla dagar! Jag tror att det är den där ”shit shit shit, sista tiden börjar inte bara närma sig – den är redan här!”-rutschen vi alla går igenom nu xD Så ja, allt som vi har sagt att ”detta vill jag göra innan jag åker hem” är planerat att få gjort den här veckan xD haha. Detta betyder för min del bio tillsammans med Andreas och Isabel i dag :D Vi kom hem från jobb i vanlig ordning straks efter 5 då vi bokade taxi till klockan 7 (vilket enligt samtliga klockor här betyder närmare halv 8 men men xD haha), kastade i oss middagen och gjorde oss iordning. Thor 2 började 8 och 11ish var vi tre tillbaks hemma igen ^.^ Superbra film! Asmysigt sällskap! Sjukt härlig dag allt som allt :D

 

Och så påstår de att måndagar är dåliga dagar? Suck! Endast folk som inte vet hur man ska spendera en måndag kan tycka att måndagar suger ;D

 

Tisdag 19/11 -13

Bio igen :D Denna gången med jobb ^.^ Min dag började tidigt då jag och Ronja behövde vara på jobb en timme tidigare än vanligt av nyss nämnda anledning ;D Så 6 ringde min klocka, halv 7ish var jag uppe och en timme senare (typ…det här med tider är aldrig riktigt vad de borde vara xD haha) dök Leonard upp för att hämta upp oss alla ^.^

 

Jag tycker faktiskt lite synd om de andra samtidigt som jag är sjukt tackasam! Med tanke på den galna morgontrafiken här så kunde Leonard inte först hämta upp oss och skjutsa oss till jobb för att sedan åka och hämta de andra utan det var en runda – antingen gick de andra med på att komma tidigare eller så missade vi vår bil på vägen ut! Så var det med det! Jag var först helt beredd på att missa dagens utflykt eller tigga skallen av mig men det krävdes ovanligt lite övertalning för att de andra i bilen skulle gå med på att åka tidigare :D Sjukt sjyst!

 

Men i alla fall, för att återgå till jobb ^.^ Så, klockan 8 landade vi utanför våra grindar och 20 minuter senare var vi tillbaks på samma ställe igen xD Då i två andra minibussar med 27 barn och samanlagt 9 vuxna ^.^ Fullproppat som vanligt ;D

 

Efter ca 20 minuter anlände vi vid det shoppingcenter där bion är inklämd. Jag har fortfarande inte riktigt lyckats lista ut om det var den specifika biografen, hela kedjan eller ett helt annat företag som sponsrat oss med dagen men jag tror att det var den specifika bion ^.^

 

Har ni någonsin försökt ta med 27 barn ut på en resa? Inte? Okej, ett tips: koppel är en bra uppfinning även för barn xD haha. Sorgligt nog hade vi inga koppel, eller bjällror runt halsen eller skor som blinkar frenetiskt då barnen springer sin väg. Oh nej, vi hade endast oss och okej, om man delar upp alla barnen på alla ledare så blir vi rent teoretiskt faktiskt bara 3 barn/vuxen…när sist funkade teorin för er? Jag kan ju bara meddela att den funkar ALDRIG för mig xD haha. Jag VET att det inte var så men det kändes som om jag hade alla 27 ungarna själv och jag kan tänka att alla andra vuxna (utom möjligen Mr. Roman som är vår enda manliga anställd och vår allmänna ”allt i allo”-karl) kände likadant xD

 

Dagens första uppgift (om man bortser från att få alla barnen att gå på toaletten innan och sedan få in samtliga medpassagerare i bilarna) var att ställa upp alla barnen för fotografering innan vi gick vidare in i biosalen som vi tack och lov lyxigt nog hade helt för oss själva :D Dagens film var Smurfarna 2 – underbar! Eller ja…den första timmen var i alla fall jättebra xD Vad som hände därefter har jag faktiskt ingen som helst aning om då jag mest sprang runt och jagade barn då xD haha. Ett barn ville på toa, ett annat barn ville inte sitta stilla längre och ett tredje höll på att somna – inte ok då de alla skulle sova middag när vi kom tillbaks!

 

Då vi kom fick alla barn en bricka med popcorn, lite choklad och en smurfblå slush supergulligt och jättefin tanke och barnen älskade det men jag måste ju erkänna att jag inte precis var avundsjuk på städpersonalen då vi gick därifrån xD Det var klibbig slush, popcorn och kartonger ÖVERALLT!! Trotts våra bästa ansträngningar var det omöjligt att vara överallt samtidigt. Konstigt det där, att det är så svårt. Jag har jobbat med så många småbarnsmammor under de senaste åren att jag helt sonika tagit förgivet att alla kunde det. De får det ju att se så lätt ut! Men man kanske måste börja med en unge i taget och lära sig medans man håller på så att säga, jag vet inte. Några tipps?

 

Då filmen var slut var det dags för pizza! Jupp, pizza ^.^ Vi blev även sponsrade med lunch. Om igen: supergulligt! Så vi tog våra 27 klibbiga barn med magarna fulla av godis och gick de 20 metrarna bort till pizzerian i samma galleria. Alla barnen blev bjudna på ”gör det själv”-pizza vilket betydde att alla barnen fick en talrik med en utkavlad men fortfarande rå pizzabotten, en kopp med tomatsås, en kopp med ost och en kopp med lite korv i. Sedan skulle de ”bygga” denna pizza själv. Underbar ide…för en familj på 2 vuxna och kanske 3 barn i åldrarna 6-10? Inte för 9 vuxna och 27 barn i åldrarna 1,5-5,5! xD Det blev kaos! Jag, Ronja och Alexa försökte desperat rädda våra barns pizzor då grupp B för det första inte riktigt förstod vad de skulle göra med denna talrik de precis fått framför sig och sedan för det andra började äta ingredienserna. Som de grät då den stakars vettskrämda servitrisen kom för att hämta de ofärdiga pizzorna igen. De förstod ju inte att maten var tvungen att bli tillagad innan de kunde äta den! Allt de såg var att någon tog deras mat ifrån dem igen!

 

”Ballongmannen” (jupp, det hade hyrts in en karl för att göra ballongdjur och trolla lite för barnen) försökte tappert att hålla ungarnas humör uppe och resturangen gjorde vad de kunde och delade ut ballonger (ni vet de där på en pinne som de gärna delar ut på t.ex. McDonalds) till alla barnen! Oj oj!

 

Alla som inte tidigare har jobbat med eller själva har barn har kanske lite svårt att föreställa er det kaos som utbröt. Men tänk er lite en cirkus på steroider där alla artister uppträder samtidigt och samtliga säkerhetslinor och nät har tagits bort! 27 sockerhöga, trötta, hungriga och förväntansfulla barn på en yta mindre än ett normalstort vardagsrum alla försedda med vars en ballong som kan smälla på en platspinne man kan slåss med! AWESOME! Till detta lägger vi till att hälften av barnen då redan var ”lite” upprörda för att de trodde att någon snott deras mat + det faktum att den andra hälften inte brydde sig då de upptäckt studsmattan i ena änden av rummet xD haha.

 

Pizzorna kom så småningom tillbaks in igen och då ackompanjerat med ett glas extremt grön läsk xD

 

Oj oj oj! En massa kladd, ett fullkomligt demolerat glas, ett par tårar, lite kräk (alldeles för mycket mat och uppspelning på en enda förmiddag för en av våra små tvååringar), 58 rundor fram och tillbaks till toaletterna med barnen (för de kan ju inte gå alla på en gång!) och en halvtimme senare började vi äntligen packa ner de rester av maten som gick att rädda (vilket blev en hel del!) i doggibags och leta efter de skor som någonstans mellan studsmattan, toaletten och borden åkt av nästan alla barnen. Tack för i dag tänkte vi…så tänkte inte de som organiserat dagen. De tänkte mer: dags för glass! NEJ! Efter lite vädjande lämnade de tack och lov den planen bakom sig och vi fick i stället 40 portionsförpackningar glass med oss i två lådor tillbaks hem i stället (vi vuxna blev också bjudna på allt från popcorn på bian till pizza och en juice på resturangen, dock åt vi vår på vår lunchrast då vi kom hem för det fanns inte en chans att sitta ner och käka med barnen xD). Först ville den otroligt snälla men något blinda kvinnan som höll i allt ge barnen deras egen lilla förpackning med glass i handen så de kunde ”hålla den” på vägen hem.

 

”Hålla den på vägen hem”?? Om igen: fett NEJ! Vi hade haft glass överallt för att inte tala om att de barn som inte redan tappat eller lekt bort sin glass hade blivit helt förstörda då vi försökt ta den ifrån dem när vi kom hem. De skulle nämligen direkt i säng för sin redan försenade tupplur och skulle få sin glass till snacks då de vaknade. Men om igen: hur förklarar du för 27 barn att titta, här är er glass, ni kommer få den då ni vaknar!?

 

Så, resterna av barenens + våra pizzor samt glassen var i lådor alla barnen hade skor på sig, av 9 ledare bar 6 av oss redan på små vars sockerinfluerade energi redan runnit ut i sanden. Då var det dags för presenter! Med julen runt hörnan fick alla barn varsin julklapp i en jättefin liten papperslåda/påse. Ni vet en sådan där man får från affärer när man ber dem slå in något. Supergulligt och jätteomtänksamt men omigen: funkar bättre i teorin än i praktiken. Vi blev ombedda/beordrade att ställa upp våra 27 barn på ett led så att de en och en kunde gå fram, få sitt paket, bli fotograferade och sedan komma bort till oss igen och gå ut till bilen. Då 4 av 27 barn fått sin present och redan skakat sönder botten på den bad vi kvinnan som delade ut dem att ge det upp och ner till barnen då golvet redan var fullt av innehållet. Till svar fick vi då att kartongerna inte gick sönder om vi inte skakade på dem så vi skulle bara säga till barnen att inte skaka på dem. Med ett skratt som inte var helt fritt från ironi påpekade jag då att om hon lyckades få alla våra 27 barn att sluta skaka på sina paket skulle jag avguda henne för alla framtid. Hon bara skrattade och fortsatte att dela ut. Jag skämtade inte! Det slutade med att barnen fick sitt paket, sa tack, kvinnorna som höll i det fick ta sitt fotografi, barnen tog två steg och gav sedan tillbaks paketet till oss så vi kunde lasta in alltsammans oöppnat i bilen. Det låter kanske taskigt med det var samma sak i alla kartonger: en handduk, en tandborste, en tub tandkräm och lite godis. Inget som baren hade någon nytta av eller orkade med just då.

 

Klockan 1 rullade våra två minibussar in genom grindarna igen och en kvart senare var alla blöjor byttade, alla barnen typ tvättade och i säng. Dags för tre trötta volontärer från grupp B att slå sig ner ute på vår gård för lite kall pizza och en timmes välförtjänad sömn innan det var dags att köra igång igen ^.^

 

Resten av dagen förflöt förhållande vis obemärkt förbi i vanlig ordning och då vi kom hem igen blev det en lugn kväll hemma ^.^

 

Onsdag 20/11 -13

Ledig i dag…eller inte ^.^

 

Rent tekniskt sett antar jag att jag fortfarande är ledig men då min tid här börjar lida mot sitt slut oavsett hur mycket jag försöker förneka det bestämde jag mig snabbt i förra veckan för att fråga om jag inte kunde få lova att ta med mig ett av barnen ut på utflykt igen innan jag åker. Denna gång sket jag fullständigt i de andra, meddelade mina planer till Carmelita då jag var redo för det och frågade sedan om någon annan ville följa med. Varesig Amanda eller Ronja kunde då Amandas pojkvän är här för att hälsa på henne denna veckan och Ronja ville prova på fotbollsprojektet i dag. Monica har ju redan åkte hem och Alexa hade andra planer. De båda holländarna i grupp C frågade jag inte ens då de som sagt endast pratar holländska med varandra och det var som jag sa till Carmelita att jag är övertygad om att de är supertrevliga egentligen men det är inget som jag vet något om då jag inte förstår vad de pratar om. Så, ett tag där på mitten tycktes det som om jag skulle få göra min resa själv men Nicoline (en 23årig danska som är här i 6 månader som en del av sin pedagogiska utbildning) valde till sist att följa med mig :D

 

Så klockan 9 möttes vi på jobb i morse för att hämta upp vår två barn – Asanele för min del och en liten flicka vid namn Mekeala från grupp A för Nicolines del ^.^

 

Tillsammans åkte vi via minibuss(ar) ut till Waterfront där vi spenderade ett par timmar på akvariet tittandes på fiskar, grodor och pingviner innan vi drog oss bort mot shoppingområdet för lite god mat och flummade runt på deras lekplats och utescen ^.^ Det var en underbar dag! Fullkomligt underbar!! Båda barnen var helt slut då vi klämde in oss i en minibuss på väg tillbaks in till centralen där vi hade tänkt leta upp en ”vanlig” buss för sista biten tillbaks hem till Athlone.  Vi hade fått order om att vara tillbaks 15.30 men i äkta ”african time”-anda (och en minibuss vars motor dog mitt i en korsning) var vi inte tillbaks förrän 16.05 xD lagom i tid för Asa att springa in och rädda sin middagstallrik xD haha.

 

Efter att ha kramats hejdå och lämnat tillbaks de oanvända extrakläderna jag fått med mig för dagen träffade jag Nicoline utanför så vi tillsammans kunde ta minibussen hem igen ^.^

 

16.40 släpptes jag av utanför PickN’Pay (tänk er Maxi) där jag sprang in om på vägen hem för att handla schampo, tandkräm och pysselmaterial till ett projekt jag och Alexa har jobbat på tillsammans med barnen de senaste veckorna. Vi har gjort en kalender för 2014 :D 12 barn = en månad/barn. Den kommer bli superfin!! Men vi behövde lite A3papper att konstruera den med och i ett svagt ögonblick kan jag ha lovat att inhandla det :P haha.

 

Runt 5 var jag hemma – lagom i tid för att ta en snabbdusch och sedan springa ner med alla min smuttstvätt till den underbart trevliga kvinnan som skrattar varje gång jag kommer för jag ser alltid ut som kriget själv med andan i halsen 5 minuter innan de stänger xD haha. Om igen (vet inte hur många gånger jag har sagt det här nu men det är en viktigt läxa att lära) PRATA MED FOLK!!!! Era liv kommer bli så sjukt mycket intressantare och rikare! Var inte rädda för främlingar bara för att ni inte känt dem sedan ni gick på dagis. Under mina (två xD) resor har jag lärt mig att de flesta bara bits vid provokation och ett simpelt leende och ett samtal räknas inte som provokation…oavsett vad vi kyliga svenskar som är vettskrämda av allt vad ögonkontakt heter tror xD

 

Då jag kollapsade hemma med en bok och en kopp te en timme senare efter en god middag med resten av huset var jag lagom utmattad och trött i hela kroppen efter att ha burit på min ”lilla” 3åring halva dagen (Asa gav upp halvvägs hem av ren och skär trötthet, något som jag tar som ett gott tecken på att hon hade en bra dag xD). Själv har jag haft en underbar dag följt av en hyfsat effektiv eftermiddag/kväll :D

 

Torsdag 21/11 -13

I dag har vi firat jul på jobb xD haha. Vi har en kvinna som kommer in varje torsdagkväll för att läsa godnattsagor för våra barn och hon hade lyckats övertala hennes chef att i stället för att lägga pengar på mat och alkohol på en julfest för de anställda fira nyss nämnda julfest hos oss med ett inhyrt hopptorn, godispåsar, julklappar och en massa massa lek och stoj för och med våra barn. Hela företaget dök upp och det busades med barnen, tomten kom och det var godiskladd och kramar överallt! UNDERBART!!! (Ordet underbart tycks vara ett ganska återkommande ord i mina antakningar den senaste månaden – me like!)

 

Det partajades från det att barnen vaknade från sin eftermiddagslur tills dessa att de ringde in för middag och då barnen tagit tre tuggor av sin korv med bröd (då de alla hade magarna fulla av godis och kakor) var det dags för det sedvanliga kriget vid baddags och sedan läggdags.

 

Jag var täckt från topp till tå i godisrester och klet då jag kom hem igen bara för att upptäcka att tvätten stängde en timme tidigare än vanligt och att jag stod där i smutsiga kläder och inga handukar xD haha. Tack och lov kan man få låna handukar från African Heart så jag kunde duscha av mig de vid det här laget kristalliserade resterna av färgat socker från ben, armar, hals och hår xD Jag såg ut som kriget men jag luktade ganska gott ;D haha.

 

Fredag 22/11 -13

Jobb – oj vad segt det var i dag xD haha.

 

Kom i vanlig ordning hem runt 5ish då jag sprang bort för att hämta upp min tvätt innan det var dags att kamma håret, byta kläder och slänga på lite smink: brasiliansk braai i kväll :D

 

Tillsammans med 8 andra människor här ifrån huset skuttade vi alla in i två taxibilar och satte efter Carlos instruktioner kurs mot Sea Point. Carlos (en av två brasilianare som för tillfället är med oss) började sin vistelse på Sea Point för ca tre månader sedan med en engelskakurs. På söndag är hans volontärmånad slut och då ska han tillbaks dit för att studera i ytterligare två månader innan han i slutet av januari beger sig hem igen ^.^

 

Maten var god, spriten var i princip gratis och nivån på dramat hög. Vem behöver en TV eller fungerande internet på datorn när man har rumskamrater? Herre gud! Folk med partners på hemmafronten började plötsligt ragga upp folk till både höger och vänster här och brasilianare nummer 2 stod utan förvarning och grovhånglade med vår tyska samtidigt som Amanda var mitt i ett gräl med hennes påhälsande pojkvän som åker hem i morgon. Mitt i allt detta blev Andreas aspackad och sedan var klockan 10 helt plötsligt och folk började via en stadig ström av taxibilar dra sig bort till Long Street för klubbande.

 

Oj oj! Denna gång hoppade jag dock Long Street. Jag har (som vanligt) inte sovit på två veckor och kände att jag mest drog ner stämningen = då vi alla blev droppade mitt på Long Street sa jag hej då och lämnade över ansvaret för Andreas på de i gruppen som var…minst fulla innan jag åter igen satte mig i en taxi och åkte hem ^.^

 

Dagens ord: drama! xD Haha.

 

Lördag 23/11 -13

I dag har det inte hänt mycket ^.^ Så skönt! De flesta andra bestämde sig för att åka till stranden men då jag knappast är en ”strandmänniska” hoppade jag erbjudandet om att följa med och packade i stället ner min dator i väskan och gick bort till mitt favoritkafe här i området för ett par underbara timmar i ensamhet med ljuvligt gott kaffe vid min sida.

 

Först då jag insåg att mina händer skakade av en överdos koffein packade jag ner min dator igen och begav mig hem bara för att dumpa väskan på sängen, stoppa ner mitt USB i fickan och ge mig av igen bort till internetkaffet här runt hörnan. Jag är ganska säker på att jag nämnt deras filmsamling tidigare och jag jobbar mig stadigt igenom de jag vill ha xD haha.

 

Kvällen bjöd på den där mexikanska resturangen som vi egentligen skulle ha besökt förra lördagen ^.^ Supermysigt! Allt som allt en avslappand och härlig lördag ^.^

 

Söndag 24/11 -13

Det har visst blivit en riktig slappehelg den här helgen x) de enda tre kvarvarande tyskarna ute från häst-projektet kom över i dag och då de andra om igen var på stranden drog vi fyra bort till samma kafé jag var på i går för kaffe och glass! Vädret har verkligen slagit om till sommar nu och det känns som om jag för tillfället lever i en ugn och om det bara var möjligt skulle jag bo i duschen! BLÄÄÄ!!!!

 

Insåg i morse att det bara är en vecka tills jag sitter på ett plan på vägen hem. EN VECKA!!! Just i dag längtar jag faktiskt hem riktigt mycket men om ni frågar mig i morgon på jobb så kommer jag aldrig vilja åka hem! This sucks! -.- Men som vanligt är det alltid jobbigast att åka hem, inte att åka hit!

 

Jag insåg även i dag att nu är det prick en månad till julafton :D Dagens uppgift blev därför att fylla mp3:n med julmusik och finputsa min lista över vilka julklappar jag fortfarande måste inhandla :P haha.

 

Måndag 25/11 -13

JAG ÄR KLAR!!!! Tre veckor back men jag är äntligen redo att publicera! Så nu ska jag kasta mig in i duschen, äta middag som förhoppningsvis serveras snart och sedan springa ner till internetkaféet och uppdatera detta 11 sidor långa inlägg xD Förlåt!

 

Älskar er!

Mossor med kramar! <3


Kommentarer
Postat av: Moatruls

Whisky OCH portvin..... Du är din fars dotter 😉
Får väl ta åt mig lite av äran för att du reser ☺
Puss och kram

2013-11-25 @ 19:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0