Sena uppdateringar och händelserika dagar ^.^ Lessen gott folk.

Lördag 5/10 -13 

Efter en sen lunch på en liten restaurang i närheten av Green Market Square styrde vi kosan mot minibussarna för att sedan åka hemåt ^.^

 

Runt 6ish var vi tillbaks på Arfican Heart, åt middag i vanlig ordning runt 7ish och runt 9 var vi ett gäng som samlades ute på vår framsida för ett par drinkar innan vi alla sedan drog oss vidare mot en pub/klubb som ligger här runt hörnan ^.^

 

En (två) whiskys senare och en del okoordinerat dansande (denna människa är inte född till att dansa!) slog klockan 1 och i sann askungenanda gav typ hälften av oss upp för kväll och styrde stegen hem ^.^ Vi lyckades dock, till skillnad från askungen själv, behålla alla våra skor ;)

 

Söndag 6/10 -13

Ans har nu lämnat oss och vi är nere på 4 personer i vårt 6sängars rum! Jag vet inte hur men på något sätt så känns rummet stökigare nu xD haha.

 

Traditioner blir traditioner av en anledning och i trogen vana samlades gruppen för en tur till Waterfront denna soliga söndag. Dock tog vi en ”vanlig” taxi dit eftersom vi för det första tänkte börja på Sea Point och gå därifrån tillbaks till Waterfront, för det andra inte visste var det låg eller om det gick en minibuss dit och för det tredje var 6 personer som skulle dit; Nele, jag, Isabelle (ny volontär, 19årig tyska) och de tre andra svenskarn – Roberto (22, är i fotbollsprojektet), Ronja (också 22 kommer jobba med mig på barnhemmet) och Amanda (20 och kommer liksom Ronja att jobba på barhemmet med mig ^.^) och minibussarna härifrån in till centrum brukar vara ganska fulla! Dessutom blev taxin ganska billig då vi delade på kostanden ^.^

 

Efter att ha tagit en snabb tur ner till Spar (vårt maxi) för att vinka in en taxi (snabbare att bara gå dit och hitta en där än att ringa en) var vi, efter att ha vinkat av Ans, äntligen på väg ^.^

 

Promenaden mellan Sea Point och Waterfront var solig och vacker :) och likaså var resten av eftermiddagen på Waterfront (som till allas vårt försvar är ett utmärkt ”söndagsresemål” då allting annat i stan är stängt hela söndagen!).

 

Hem tog vi minibussar (man måste byta i stan, därav ”minibussar” i pluralis ;P) vilket alltid är ett äventyr xD haha.

 

Måndag 7/10 -13

Jobb i vanlig ordning. Amanda hamnade i grupp A och Ronja i grupp C ^.^ Själv är jag som sagt i grupp B så nu är vi en svensk i varje grupp. Awesome! The swedes are taking over ;D haha.

 

Var en mysig dag ^.^ Som vanligt: underbara barn, ok väder, underbara volontärkollegor och jäkligt effektiva ordinariepersonal xD

 

Hemma igen runt 5 då det spelades lite kort och tittades lite på film. Nele har knappt sett någon film alls och filmnörd som jag är kan jag ju inte låta detta bara vara! Så vi var ett gäng (typ alla tjejer i huset, stackars Roberto) som slog oss ner för att se Pitch Perfect ^.^ Avbröt filmen på mitten för att gå och äta och såg sedan den klart :) Mysig kväll.

 

Tisdag 8/10 -13

Utflyktsdags!! I dag packades 31 barn och 9 lärare + volontärer in i två minibussar och en personbil. En minibuss tar 13 personer förutom förraren och en personbil tar 4. 13+13+4=30. 31 barn + 9 vuxna =40 personer. Hm... Vi är inte i Sverige längre xD

 

Till skillnad från mitt första resmål – England (hemlandet för allt vad gäller säkerhet) så är trafiksäkerheten här i Sydafrika egentligen bara en petitess på ett papper någonstans i ett bortglömt arkiveringsskåp :P haha

 

Men men, jag har virrat bort mig själv igen! Poängen här är att vi alla åkte på utflykt! Med den underbara slutdestinationen av Kapstadens egen flygplats (av alla ställen!) lastade vi in grupp C och B i bilarna och rullade iväg i lagom hysterisk fart! Tre timmar senare rullade bilarna tillbaks in på gården igen och lastade av 31 trötta, blöta och klibbiga men ack så glada barn (och ledare xD)! Vid det laget hade vi sett lite flygplan, blivit sponsrade med Steers-mat (tänk er McDonalds men med riktigt kött och inte fult lika sönderfriterade pommes!) och lyckats åstadkomma en fontän av läskdränkta barn då vi vuxna lite för sent insåg problemet med att ge små barn muggar med inte helt täta lock och ett sugrör. Jag antar att ni själv kan tänka er hur 20/31 barn tar ett fast tag om muggen, sticker in sugröret i munnen och sedan lyfter muggen för att dricka som man gör med ett vanligt glas. Vi hade läsk överallt!! Där av både blötheten och klibbigheten :P

 

Men men, läsk går ur kläder i tvätten så strunt i det. Vi hade en härlig om än utmatande förmiddag och eftermiddagen tycktes flyga förbi då alla barn väl vaknat efter lunch ^.^

 

Kvällen fördrevs med lite meningslöst struntprat i vardagsrummet samt skype hem till föräldrarna där jag var tvungen att be dem skicka mina gamla glasögon.

 

Jag vet inte riktigt hur jag har lyckats men under den senaste månaden har jag fått hennafärg på en av mina vita tröjor, haft sönder ett par byxor, upptäckt hål i nästan alla mina medhavda strumpor, böjt mina glasögonbågar, tappat ett örhänge och fått min klocka att stanna xD MEN jag har jäkligt roligt!! xD haha Dock har jag packat lite väl lite. När jag åkte till England packade jag lite väl mycket och för att motverka detta tog jag med mig för lite den här gången xD Så vad tror ni; tredje gången gillt? ;D

 

Onsdag 9/10 -13

Ledig! Detta innebär i vanligt ordning sovmorgon, tvättedags, shopping på Green Market Square och ett försök att komma ifatt med bloggen igen. (Ni har säkert redan räknat ut att jag inte lyckades xD haha).

 

Vi var ett glatt gäng på fem som gav oss av i taxi (då Roberto hatar minibussarna! Eller som han själv uttryckte det: ”de är inte min grej riktigt” vilket om man översätter den väldigt politiskt korrekta och artiga svenska frasen till klarspråk blir = jag avskyr minibussarna och kommer göra allt för att undvika dem!) in mot stan för att försöka bli klara med de sista sovenirerna för Alex och Neles del då de båda snart lämnar oss. Alex är en 25årig schweizare som har jobbat här på African Heart i 6 månader men som nu snart ska dra sig hemåt. Hennes sista officiella skift var i går och på fredag ska hon och hennes pojkvän ut och resa hennes sista vecka i landet. Nele lämnar också oss snart och åker uppåt i Sydafrika för att jobba 2 månader på ”Monkeyland” i Plattenberg Bay :S

 

Torsdag 10/10 -13

Jobb ^.^ Sedan det sista hejdå ”partyt” för Alex :(

 

Eftersom Alex ville festa hamnade vi alla först på en pub här i närheten för billiga drinkar och sedan Ganesh (klubben/puben jag var på i lördags).

 

Som den underbart lydiga och ansvarstagande äldsta dotter jag är till 3 lärare och en säkerhetskonsult hällde jag bara i mig lagom mycket whiskey för att göra mig redlöst tipsy men klartänkt nog att dra mig hemåt hyfsat tidigt, duscha och gå och lägga mig!

 

Vi var 10 personer som gick dit tillsammans: 4 svenskar, 2 tyskar, 2 sydafrikaner, 1 brasilianare och så Alex. Klockan 12 gav de svenska trupperna upp och runt 1 hörde jag tyskarna + sydafrikanerna komma hem och brasilianaren sov på vår uteplats då hon lyckades låsa sig själv ute och tydligen inte lyckades väcka någon.

 

Fredag 11/10 -13

8.45 var vi ett gäng trötta volontärer som blev upphämtade av Leonard för en dag på jobb. Alla lagom klartänkta och vakna nog att gå utom Camilla (brasilianaren) som inte lyckats ta sig in förrän runt 7 i morse då en av de andra gästerna skulle ut och röka.

 

Dagen i sig var hyfsat händelselös och tyvärr fylld med tjuriga barn som grät och bråkade större delen av dagen. Verkar som om även de kände av fredagskänslan i hela kroppen ;)

 

I kväll var sista kvällen tillsammans med Nele för min del :( då jag ger mig av på en tvådagars lång safaritur tidigt tidigt i morgon tillsammans med Ans och en hög tyska volontärer från hästprojektet ^.^

 

Vi (jag och Nele) hade först pratat om att gå ut i kväll igen då Nele ville prova på nattlivet på Long Street innan hon lämnar Kapstaden. Men då jag kom hem runt 5 nu i kväll visade det sig att Nele åkte hem tidigare från jobb och känt sig riktigt dålig :S Så i stället för en kväll på stan blev det film-mys hemma framför Isabelles dator. Nele, Camilla, Roberto, Isabelle, jag och en kille Roberto jobbar med som var över på besök försökte tappert att se Invictus tillsammans och lyckades på tre timmar se typ halva xD Internettet här är vääldigt långsamt och filmen vägrade ladda större delen av tiden. Men men, skam den som ger sig ;) Vi hade i alla fall jäkligt roligt och mysigt ^.^ Dessutom hade jag tid att packa min väska inför helgen i alla pauserna även om det lite förstörde stämningen av själva filmen :P

 

Lördag 12/10 -13

Uppe med tuppen för att duscha och göra mig iordning. Hade fått beskedet att jag (och Ans som valt att komma hit och bli upphämtad här) skulle bli upphämtade från African Heart mellan 8 och 9 = jag måste vara helt klar till 8 om ifall att de skulle få för sig att komma då!

 

Minibussen med dess förare (en stor karl i 50års åldern) och de 6 andra resenärerna dök upp utanför vår grind ca 8.30 och då jag och Ans joinat partyt var vi allt som allt 8 tjejer med en medelålder på 21-22 (tro mig, som den äkta nörd jag är så räknade jag faktiskt på detta! Gjorde fina små matte tal och allt! Jag saknar matten!!) + vår till synes lite burdusa guide. 5 av oss var You2Africa (med vän) och de sista två var lustigt nog också volontärer men från ett annat projekt. Av 8 personer var vi endast två stycken som inte var tyskar! Jag, Ans, Kat, Jules, Nicola och Nora (den enda av oss som inte är You2Africa men som jobbar tillsammans med resten av ”häst folket”) hade alla bokat resan tillsammans och det var superkul att träffa de andra igen då jag inte längre bor tillsammans med någon av dem! De två andra tjejerna jobbar på ett veterinärcenter i utkanten av Kapstaden ^.^

 

Och så gav vi oss iväg. Guiden visade sig vara supertrevlig och resan underbar! Men nu springer jag iväg med mina förklaringar igen xD Så; för att ta det lite långsammare:

 

Jag och Ans var de sista som blev upphämtade så efter vårt stopp bar det av längs den berömda Rout 62 mot de ”stora” stoppen – game drive, elefanter, strutsar o.s.v.

 

Det första ”riktiga” stoppet blev Ronnies Sex Shop som tydligen är ett världskänt MÅSTE om man åker längs den här vägen. Det finns en underbar historia bakom denna sex shop (som för övrigt bara är en pub mitt ute i ingenstans med ett litet fick i anslutning där vi stannade för en shot tequila och lite lunch):

 

Ronnie bestämde sig tydligen en dag lite hux flux att öppna upp en pub mitt emellan två minibyar längs den dammiga vägen och sälja sprit till alla de bilister och motorcyklister som for förbi. Dock gick det inte så bra för stackars Ronnie och inom ett halvår var han nästan luspank. Ronnies vänner tyckte då otroligt synd om honom och bestämde sig för att göra något åt detta. Efter ett par drinkar kom de på en lösning och då Ronnie själv vaknade till liv morgonen därpå och begav sig av till jobb visade det sig att hans vänner målat till ordet ”sex” efter ”Ronnies” på både framsida och baksida av det ruckel Ronnie bedrev pub ifrån. Efter det verkar kunderna ha flockats hit och stället är nu som sagt ett ganska välkänt ”måste” då man färdas här xD

 

Nästa stopp: strutsarna! :D Vi fick träffa, klappa, mata och veta mer om strutsar och dess leverne. Det är inte precis en lite eller särskilt vacker fågel xD Men den smakar gott ;) haha.

 

Efter strutsarna blev det zoo/djurpark (jag vet inte vad skillnaden är xP) där vi fick ännu en guidad tur runt alla djuren ^.^

 

Runt 6 anlände vi på det enorma vandrarhemmet där vi skulle bo under natten ^.^ Alla trötta men glada om än lite halvfrusna. Vädret denna helg verkar ha beslutat sig för att förbli lite halvmulet, regnigt och allmänt halvtradigt…perfekt Catta-väder med andra ord ;) haha.

 

Till middag blev det braa (vilket bara är Sydafrikas sätt att säga ”grillat” och uttalas [braj]) – struts för de som ville och kyckling för dem som föredrog det.

 

Klockan halv 10 släcktes lampan över 8 trötta resenärer och 10 sov jag som en gris xD haha

 

Ronnies sex shop ^.^
Ans, Jules, Kat, jag, Nicola och Nora
 
Vår stackars guide hade mycket att göra och hålla reda på xD haha
 
Ronnies badrum...
 
...som vi så klart var tvungna att sätta vår prägel på ;) haha
 
 Kat och Cat ;)
 
Lunch dags! :)
Ans och Nora håller på att betala för deras "Roadkill"
 
 Kat, me och Jules
 
The Gang xD haha
 
 Jag matar strutsar! Något läskigt måste jag medge xD haha
 
Utöver att vi "kom vi, såg vi, segrade" (eller i det här fallet: "vi kom, vi åt, vi sov") på detta vandrarhem så passade jag, Ans och Kat på att gå över till den tillhörande baren för en drink och lite pool ^.^
 
 
Innan det blev "kat/cat-fight" på rummet xD haha

 Jag vann! :D
 
Söndag 13/10 -13

Klockan ringde 06.50 och 07.30 satt vi alla vid frukostbordet, färdigsminkade, färdigpackade och redo att bara resa oss och ge oss iväg igen.

 

8 rullade bussen iväg mot elefanterna och mitt huvudnummer för hela den här resan! Ett par timmar senare svävade jag på små rosa moln! Illaluktande och med lera över hela jackan men glad som ett litet barn på julafton. Jag har nu ridit en elefant, mata en elefant och blivit kramad av en elefant! Gud jag älskar elefanter!!!! xD DET VAR AWESOME!! Haha xP

 

Efter det blev dagen bara bättre och bättre (eller nja, ingenting slog elefanterna men dagen höll sig bra i alla fall ;P). Nästa stopp var Mossel Bay för en 30 minuter lång bensträckare, lite bilder och för min del lite insamling av snäckor. Vi var nämligen lite före vårt schema så för att inte komma alldeles för tidigt till lunchen som vi redan beställt på nästa stopp tog vi en omväg via denna mysiga lilla kuststad ^.^

 

Game Drive nästa! Eller nja, lunch först som sagt xD Efter Mossle Bay åkte vi vidare till nästa ställe där vi först åt lunch (vilket för min del bestod av Springbock) och sedan gjorde game drive.

 

Game drive är en underbart knasig upplevelse där du först lastas in i en ”safari bil” för att sedan bli körd runt en enorm park där alla djuren går och lever fritt och naturligt i jakt på just nämnda djur. Eftersom djuren är frisläpta och i så stor utsträckning som möjligt lämnas ifred vet guiderna aldrig riktigt var djuren befinner sig så det är lite av en ”låt oss bara köra runt och stanna då vi ser ett djur så att ni kan ta bilder och jag kan dela med mig av faktan”-upplevelse x) Vi såg ca 5 olika antiloper inklusive springbock som är Sydafrikas nationaldjur, flodhästar, noshörningar, giraffer, lejon och en elefant. Det enda djuret vi missade var buffeln som också råkar vara det sista av ”the big five” som jag inte sett ännu ^.^

 

Efter game drive lastades vi alla in i vår minibuss igen och gav oss av för den långa resan hem igen.

 

Runt 9 på kvällen (efter en ca 5 timmar lång bilfärd) släpptes jag av utanför African Heart med en insjö av bilder i kameran och allas mailadresser för ett ”fotobyte” i bakfickan.

 

Trött som in i trotts det faktum att jag sovit av och till under hela resan och med en stundande huvudvärk är jag rädd slog jag in koden till porten och kunde så äntligen lasta av mig min knökfulla väska och något underligt luktande jacka :P Trotts det faktum att jag bara varit borta över natten känns det som om jag varit borta i en vecka, minst! Men allt som allt har jag haft en fullkomligt underbar helg!!! Värt varenda krona! :D

 

 Jag och Kat precis innan vi träffade elefanterna ^.^ Trötta men glada!
 
 De tre elefanterna med skötare ^.^
 
Detta är jag...på en elefant! Jag vill ha en elefant! Tror ni att man kan registrera en elefant som sitt officiella fordon? Stort, förvånansvärt tyst och jäkligt naturvänligt transportmedel! <3
 
 Kram <3
 
  
 
 
Och så mitt i allt bestämde sig den här flodhästen för att skutta upp ur plurret och säga hej.
Det bor tydligen 5 flodhästar, alla tjejer i den här sjön ^.^
 
Ett lite gråmulet och väldigt blåsigt Mossel Bay ^.^
 
 Inte för att det hindrade oss xD haha.
Jag och Nicola med varsin hand full av snäckor på gungorna ^.^
 
Game drive! Kat i förgrunden som tar bilder av två zebror i sin underbara "filt-på-ena-sidan-och-regnkappa-på-den-andra"-poncho som vi alla fick låna ^.^
 
En graciös giraff :D
 
Och en inte fullt lika graciös giraff :P haha
  
Och så några noshörningar ^.^
 
Randome bild på mig och Jules xD Helgens stämning ;D haha
 
ÄVEN HÄR KOMMER DET ANTAGLIGEN KOMMA FLER BILDER!!
 

Måndag 14/10 -13

Vaknade med den där huvudvärken och insåg att jag hade att välja mellan lite händelselöst vila hemma eller 12 skrikiga barn som (hur underbara de än må vara) går mig på nerverna ibland på jobb xD haha Jag valde att stanna hemma. Dagen i dag har varit lång och seg då det enda målet jag har haft var att ”skriva ikapp mig” här.

 

Dock fick jag en impulsiv och gratis hårklippning i köket nu i eftermiddags då vi har en ytterst uttråkad frisör boende hos oss för tillfället :P Han har succesivt jobbat sig igenom hela African Heart och i dag tycktes det vara min tur xD Topparna och en del av ”mängden” så att säga rykte och min bena flyttades ett par millimeter åt vänster men förutom det så tycks det inte ha blivit någon större förändring. Men det slutgiltiga resultatet återstår att upptäcka då plattångens magiska superkrafter har lämnat mig och mina lockar till fullo har tittat fram igen.

 

Nej, vet ni vad. Jag vågar nästan påstå att jag är klar med de senaste 10 dagarna nu och ska bara snabbt läsa igenom allt innan jag ger mig ut på jakt efter någon med fungerande internet till deras dator ^.^

 

Älskar er alla <3

Miljoner kramar!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Underbar läsning! Bara njut. Saknar dig <3 :)

Svar: saknar dig med! <3
Catta

2013-10-16 @ 08:59:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0