Mysteriet med de försvunna UNO-korten

Torsdag 19/9 -13 Jobb, krokodiler och Pumba.

Tillbaks på jobb! Kanske ett dumt beslut då jag efter förmiddagspasset kände mig ganska mörbultad och skoningslöst utmattad. Men men xD efter en tupplur under lunchen var jag fit for fight igen lagom till eftermiddagspasset ;) haha

 

Punktlig som alltid dök Leonard upp halv fem och då vi kom hem igen var det bara för mig att gå och tvätta bort honungen från barnens förmiddagsmackor ur håret där den lustigt nog lyckats kleta in sig och byta kläder. Mamma Afrika here we come!

 

Mamma Afrika är nog Kapstadenes mest turistbesökta restaurang då de serverar rätter så som krokodil, springbock, vårtsvin, struts m.f. och hela African Heart-gänget hade bokat bord där till nu i kväll ^.^

 

19.30 var vi åtta personer som trängde in oss i en bil gjord för endast 7 passagerare. Tack och lov bor vi väldigt centralt så resan in till stan tog bara 10 minuter ^.^ Väl på plats på resturangen blev det så äntligen dags att bestämma mat. Hm, vad ska man nu välja då? Det slutade med att jag och Pierre (har jag berättat om Pierre tidigare? 18/19 årig kille från Frankrike) delade. Han beställde in springbock och jag tog krokodilen sedan delade vi på de båda. Krokodilen var god :) lite seg men god och springbocken var FANTASTISK! xD Dessa båda rätter serverades med två sydafrikanska traditionella rätter: Pop – som i princip är en balning av kokande vatten och majsmjöl (om jag förstod det rätt). Majsmjölet blandas ut i vattnet tills hela massan är tjockare än potatismos och har ordentligt med tuggmotstånd. Pop är dock ganska smaklöst så det krävs en hel del sås till ^.^ Vi fick även en röra som jag inte minns namnet på men det var en blandning av små bitar av potatis och bönor med en del kryddor – gott ^.^ Jag fick även smaka Neles vårtsvin och Ans kudu ocskå mums!

 

Kudun visste vi dock inte vad det var först utan åt det bara och googlade när vi sedan kom hem igen och vårtsvinet (warthog på engelska) tog oss ett tag att lista ut vad det var. Nele var den enda av oss som faktiskt visste men hon hade lite problem att beskriva djuret i fråga för oss andra. Efter ett par minuter av handgester, gissningar, översättningar och försök utbrast plötsligt Pierre ”Hakuna Matata” och då trillade polletten ner hos resten av oss xD PUMBA!

 

Allt som allt hade vi en underbar kväll, många skratt och underbara konversationer samt mumsig mat! ^.^

 

Fredag 20/9 -13 Konsten att spendera pengar och träffa nya människor ;)

Gick bättre på jobb i dag än i går ^.^ Var i alla fall inte dödligt utmattad då jag kom hem igen :P haha. Men liksom i går var det bara att slänga av mig mina ”jobbekläder” och kasta mig in i duschen så fort jag satt foten innanför dörren. Vi hade nämligen ytterligare en ”social” i kväll :D

 

Denna gång bar det av mot Haute Bays marknad för god mat, underbart sällskap och shopping!! xD haha. Jag köpte sovenirer till systra mi, örhängen och ett underbart halsband till mig själv samt en mössa som jag tror att jag har förälskat mig i :P

 

Härlig dag, underbar kväll och fantastiska samtal och möten med nya människor. Jag träffade bland annat en pensionerad lärare från Australien som just nu reser land och rike runt och volontärarbetar. Två månader i Brasilien, två månader i filipinerna, två månader här i Sydafrika o.s.v o.s.v. Hon reser från en plats till nästa, bor i värdfamiljer och erbjuder sina kunskaper på skolor i området. Helt fantastisk kvinna! Jag vill bli en sådan pensionär! X) haha. Farmor och farfar? Mormor? Något för er? ;D

 

Lördag 21/9 -13 African Time och flexibilitet

Började dagen med det osedvanliga beslutet att stanna i sängen längre än jag borde ;) Jag och Ans skulle egentligen ha åkt till Hermanus (en stad lite längre österut längs kusten) och gått på ”val festival” samt letat efter de vala som nu börjar vakna till liv i havet i dag. Så blev dock inte fallet. I gårkväll ändrades den planen ”drastiskt” när vi mötte Kat som skulle dit i morgon och inte hade något att göra i dag. Whopsi dasy, ny plan. I dag blev det stan och i morgon blir det valarna ^.^ Flexibilitet är mitt nya mellannamn ;D haha.

 

Så, stan. Runt 9 smsade jag Kat (en 29 årig tyska som förlorade jobbet, är i en tvist med sin hyresvärd och var allmänt trött på livet hemma och liksom resten av oss då valde att fly hit ^.^) och undrade var och när vi skulle mötas i dag. Fick till svar ”runt 12 någonstans”. (Tack och lov för ”African time”, 12.45 lämnade vi African Heart xD Men men, mer om det sen.)

 

Runt 11 smsade jag mamma och frågade när gästerna skulle komma (de/ni firade pappas födelsedag i dag och i trogen vana så måste jag ju vara med på ett litet hörn iaf ;D haha) och fick till svar att ”de kommer nu”. 15 minuter senare åt jag min frukost-yoghurt tillsammans med resten av Holmgren+Hall sidan av släkten ^.^ Kaotiskt och underbart! Superkul att se er alla igen :D

 

En halvtimme senare kom Pierre in och frågade om vi skulle spela en sista omgång kort innan han var tvungen att åka. (Vi har tagit för vana att spela kort varje kväll nu den senaste veckan. UNO har varit favoriten men som överskriften säger så har alla tre uppsättningarna försvunnit spårlöst! Vi har en kris här gott folk. En kris!! Och en UNO-tjuv! Hm...) I dag är nämligen Pierres sista dag här. Hans plan lyfter nu i kväll :S

 

Så, vi spelade all kort i en halvtimme. Oj så fort tiden rann iväg där! Klockan var redan 12.15 och det var nu dags för kramar och hej då hälsningar och då vi äntligen var klara och skulle bege oss kom Ans dessutom på att vi kanske borde se till att hyra den där bilen som vi behöver för att ta oss till Hermanus i morgon. Jaha, där gick lite tid till att springa ner till biluthyrarna (?) som visade sig vara stängt när vi väl kom dit! Suck! Efter det tog det lite tid att trava vidare på andra hållet och hitta en minibuss som kunde ta oss in till stan. Så, innan vi viste ordet av var klockan 12.45 och vi var äntligen på väg xD Som sagt, länge leve African Time, det vill säga: tid och klockslag är mer en grov uppskattning än något bestämt xD haha.

 

Prick 1 slöt vi äntligen upp med Kat på greenmarket square där vi sedan spenderade ett par härliga timmar tillsammans med att gå runt och kolla på alla träsniderier, tavlor, smycken, småkrams och turistsuvenirer samt äta lite mat och bara umgås!

 

Minibuss tillbaks hem igen ^.^ för en underbar kväll på African Heart med mer kort, många skratt och god middag. Gick bort till puben som inte ligger allt för långt härifrån för ett par drinkar, bra musik och lite pool senare på kvällen :) Leonies sista kväll i kväll. Hon åker hem i morgonförmiddag :S En massa folk försvinner nu de kommande helgerna. Alla de som pluggar. Den europeiska sommaren är officiellt slut och det börjar dra ihop sig för terminsstart på alla universitet. Aja, förhoppningsvis trillar det in lite nya volontärer allt eftersom ^.^

 

Nej, vet ni vad, det är sent och jag ska upp klockan 8 i morgon (vi hittade ett ställe att hyra en bil från inne i stan men måste ringa runt 8 i morgon för att få allt klart). Så, god natt på er alla. Jag hoppas jag kan publicera i morgon ^.^

Kramis kramis!

<3

 

Söndag 22/9 -13 Solsken, valar och vänstertrafik

Så, vi fick tag i en bil tillslut ^.^ Jag, Ans, Nele och G tog en taxi in till stan, skrev på papper, hyrde vår bil och drog sedan österut. Hermanus nästa :P haha.

 

Festivalen i sig var mindre än jag förestält mig men vi hade supertrevligt. Vi såg valar, åt lite mat, köpte lite sovenirer och drog oss sedan hemåt igen ^.^

 

Skypeade med mamma och pappa och Stina och fick grattat pappa på födelsedagen innan jag sedan drog mig till sängs redan runt 8 med en värkande hals, smått ofokuserad blick och en ofantligt orolig mage :S Visar sig såhär efter en veckas hostmedicin att jag tydligen åkt på de två bieffekterna – yrsel och illamående :S Så med en middag besående av två koppar te och två ipren försökte jag sova bort min enorma förkylning som nu krupit ner i halsen :P haha.

 

Måndag 23/9 -13 Förgiftad hostmedicin

Fortfarande yr och illamående, har fått i mig lite flingor (och mer ipren) nu i alla fall. Hoppas detta går över snart! Men men, vad vore väl livet om vi inte hade ett eller annat berg att klättra över lite då och då ;) Ofantligt tråkigt skulle jag vilja påstå! :P haha. Eller som pappa alltid säger: man kan inte ha roligt om man inte först har lite tråkigt! X)

 

Nej, nu ska jag snabbt läsa igenom allt detta och sedan publicera ^.^ Det verkar som om jag har internet på datorn för tillfället så jag får väl se till att passa på!

 

Miljoner kramar till er alla!

Ta hand om er

 <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0