Uppdateringar utan ”bäst före datum” och osammanhängande, flerspråkiga innehållsförteckningar.

Hejsan allihopa.
Lessen för den två veckor långa radiotystnaden. Har haft fullt up! Förra veckan (vecka 43) bar det av till Derby för EVS konferens och den gångna veckan har jag spenderat städandes för kung och fosterland. Vi hade ”November sale” i lördags och enligt min ”mellan chef” var allt tvunget till att glänsa. Jippi! Smått hysteriskt om ni frågar mig. Men men, berättar mer om det sen. Tänkte att det nog är tio gånger lättare om jag tar allt i den ordning det faktiskt hände ;)


Så, vecka 43. Började veckan med min lediga dag vilken gick åt till att städa och packa väskan inför resan till Derby och EVS konferensen. EVS är organisationen som betalar det här året för mig och det var nu dags för ännu en ”uppstartningskurs”. Min tredje på lika många månader. Jippi. Jag var väl inte precis sådär super-road eller överdrivet inspirerad över att behöva sitta mig igenom ännu en omgång av ”så hanterar du bäst dina kulturkrokar”, ”konfliktlösningar” och ”lär dig kommunicera på rätt sätt”. Men men, tänkte jag, jag slipper i alla fall jobba på en vecka. Skulle spendera tisdag – fredag i Derby och när jag väl kom tillbaks hit var jag redan mitt inne i min lediga helg. Så, jag packade min väska och knallade lydigt ner till tågstationen tillsammans med två av de andra tjejerna här som också är EVS-volontärer och beredde mig på en hyfsat lugn vecka utan några stora överraskningar.

Ha. Jag borde ha vetat bättre. Redan innan vi kommit på tåget verkade dagen vändas upp och ner. Från att ha fått beskedet ”vi åker härifrån till tågstationen kvart i 11” kvällen före, knackade Bekah på min dörr halv 10 med det nya beskedet, ni åker om 30 minuter. Jaha, där stod jag, precis utkommen ur duschen, trodde att jag hade all tid i värden på mig för att packa och bli redo. Aja, jag har blivit klar på mindre tid än så förr. Smått andfådda träffades vi alla utanför kontoret för att vänta på skjutsen som ändå var 20 minuter sen. Suck. Men så småningom kom vi i alla fall iväg och efter ett 15 minuter försenat första tåg som ledde till att vi missade tåg numer två och fick vänta i en timme på nästa runda kom vi i alla fall fram till Derby så småningom. Och efter ytterligare lite klydd lyckades vi faktiskt till och med ta oss till hotellet utan några större ångestattacker (om man bortser från Carina som fick ett litet panikanfall när vi missade en avfart enligt den vägbeskrivning vi fått och därför ar tvungen att stanna var femte människa som passerade oss för att fråga om vägen).

Väl framme vid hotellet/konferenscentret väntade ännu en överraskning. Liv. Liv är en av de andra svenska volontärerna som jag kom hit med och jag hade (så klart, glömsk som jag är) helt missat att hon också var EVS. Liv bor och jobbar för tillfället i Edinburgh (Scottland) och sist vi sågs var i Sigtuna, under den svenska uppstartningskursen. Var superkul att träffas igen och pratar lite svenska ;)

Vad gäller själva konferensen var det inte så farligt som jag hade trott. 18 ungdomar från ett antal olika länder och en ledare/tränare från polen. 19 olika nivåer av engelsktalande, från bokstavligen nästan inte alls till flytande som vår tränare ^.^ Det blev en del riktigt intressanta konversationer runt matbordet på kvällarna. Haha. Ett av mina favoritexempel, det här är då en av tjejerna från Ungern berättar för Liv om hennes besök i Sverige en sommar:
                      ”We went to Nynäshamn and slept with two guys!”
                      Liv börjar skratta och tjejen från Ungern inser att något är fel och försöker förklara vad hon menar. Så hon fortsätter med;
                      No, they were gay. We went to Nynäshamn and slept with two gay guys!”

Kurserna var visserligen de samma bortsett från en del nya som var mer EVS-relaterade (så som försäkringar m.m.) men Basha (vår tränare) gjorde det hela mer som en ”rolig övning med ett redan känt tema” än en upprepning jag kände mig tvungen att genomlida.

Från början hade den här konferensen tydligen bara varit tre dagar men en del volontärer från tidigare år tyckte att det var för lite tid så i år blev det fyra dagar. Detta lämnade oss med ganska mycket ”ledig tid” över. Tid som vi spenderade i Nottingham :)

Det måste ha sett ganska roligt ut när en grupp på 19 personer kom travandes genom hela Derby för att ta bussen in till Nottingham. Snacka flashback till skolutflykterna i lågstadiet. Haha. Men in till Nottingham kom vi och väl där fick vi ca fyra timmars fri tid att röra oss runt i stan själva. Så länge vi var tillbaks på busstationen innan bussen ”hem” gick kunde vi göra i princip vad vi ville.

Jag och Liv spenderade ca två av de fyra timmarna sittandes med varsin kopp mumsigt kaffe på Starbucks och bara pratade. Supermysigt! Efter det tog vi en liten tur runt stan i det fina (regniga) vädret och hamnade så småningom på Primark. Inte bra! För er som inte vet det är Primark lite som Ullared…fast i England x) och de flesta av er har ju hört talas om mina helgalna shoppingresor till Ullared så jag tror ni förstår när jag säger; Ullared = inte bra! Eller åtminstone inte bra för min volontär-plånbok. Slutade med att jag spenderade alldeles för mycket pengar på saker jag egentligen inte behövde. Men men, det tycks vara min normalsyssla sedan jag kommit hit och gjort är gjort ;) (och jo, jag inser själv att detta är en extremt självdestruktiv vana som jag nog borde sluta med)

Poängen här är att jag hade en riktigt härlig fyradagarskurs på ett riktigt härligt hotell (där jag hade turen att få ett riktigt härligt eget rum dessutom) tillsammans med riktigt härliga människor ;D Sweet!


Lördagen vecka 43 spenderade jag halva dagen i sängen och den andra halvan framför Bekahs TV. Var för trött för att faktiskt göra något vettigt överhuvudtaget. Jag ”typ” packade upp min väska fram mot kvällskanten (det vill säga jag slängde alla kläderna i tvättkorgen och lämnade resten på den lilla golvyta jag har inne på mitt rum) bara för att sedan packa den igen. Söndag kväll bar det nämligen av till Cambridge igen med Bekah och Uncle John. Bekah hade spenderat helgen med att träffa vänner…någonstans och Uncle John hade hämtat upp henne där på väg till Cambridge. Någonstans på mitten hämtade de även upp mig ^.^ Så söndag, måndag och tisdagsförmiddag spenderades omigen i Cambridge. Härligt! Spenderade hela måndagen på stan (igen, som sagt, en extremt osund vana jag har) och gissa vad, jag hittade ännu ett par skor. Converse med Batman på!! Snacka lycka! Ultimat lycka! Och innan (minst) halva min släkt där hemma faller ihop i ett skrattanfall och börjar knappa in små elaka kommentarer om min lilla skofetisch och det senaste paret skor jag hittade här i Cambridge vill jag bara meddela er alla att jag betalade för detta paret själv! (Tack gode gud!)

Tisdagens tågtur hem bjöd på ännu en otrevlig försening som gjorde att i stället för att komma tillbaks till the Lodge i god tid till jobb kom vi tillbaks en kvart efter det att vi skulle ha börjat jobba. Men vi hade ringt i förväg så det var ingen som tog allt för illa upp. I slutändan var det ju faktiskt inte riktigt vårt fel att vi suttit fast 45 minuter utanför en pytteliten håla eftersom bommarna över vägen hade fastnat och inte ville fällas ner = tåget står still. Aja, varje dag är ett nytt äventyr. Fram kom vi i alla fall så småningom och då var det dags för jobb. Jag sov ganska gott den natten vill jag minnas. Somnade i princip redan innan jag slutat jobba ;)


På onsdagen kom familjen på besök :D superhärligt! Jag hade spenderat hela morgonen med att städa på jobb. Jippi! Varje år har the Lodge Trust två stora ”evenemang”. Ett i maj med en mini-marknad och hela jippot för barn med hoppborg och ansiktsmålning m.m. och ett nu i november då vi har vad de kallar för ”November sale” vilket i princip betyder att allt de boende har tillverkat under årets gång, från julkort till tavlor och träskulpturer m.m., är till försäljning tillsammans med blommor, kakor, böcker m.m. Nu råkade det vara så att November sale inträffade i lördags så jag har haft fullt upp hela veckan. (o.O) suuuck!

Men, för att återkomma till det jag egentligen ville skriva, min familj var här! :D wee! (Och med familj menar jag mammas halva xP haha). Dock stannade de inte länge. Bara över natten. Men det gjorde egentligen ingenting. Saknar dem massor men med tanke på att jag inte hade lyckats få ledighet och därmed fortfarande jobbade var det nog bäst att de inte stannade längre. Det finns ändå inte så mycket att göra här ute x)

De kom runt 2-tiden på onsdagen och åkte igen runt 2-tiden på torsdagen. Var superbra för jag hade lyckats tjata mig till att få morgonshiftet på onsdag och kvällspasset på torsdag. Eller nja, jobbade split shift på torsdag men det betydde bara att la familia hade till 10.45 på sig att städa stugan de hyrde (eftersom mitt rum är för litet för att dela) och packa ihop sina väskor. Sedan hade vi ett par riktigt härliga timmar på oss att umgås och rent allmänt bara mysa ^.^ me like! De hade haft ett par dagars semester i London innan de kom och hälsade på mig eftersom ingen av mina syskon hade varit i London tidigare. Och det visade sig att det här med shopping tydligen ligger i generna. Både min kära mamma och min kära syster fann frälsning på Primark och min bror hade stolt inhandlat en keps för 40 pund. En keps! Klaga inte på min skor gott folk!

Jag hade ett par underbara timmar med dem och det var faktiskt riktigt kul att visa dem runt området (även om det inte tog mer än max tio minuter xP).


Resten av torsdagen och hela fredagen spenderade jag städandes i ”mitt hus” (det hus jag jobbar i). Jag putsade varenda glasruta i varenda dörr, desinficerade vartenda handtag, räcke och strömbrytare jag kunde hitta, skrubbade trappan uppifrån och ner, gjorde samma sak med köket och matrummet samt de inbyggda bokhyllorna i samlingsrummet. Jag tror att jag under den gångna veckan har upptäckt minst två nya arter av spindlar och jag har ännu inte slutat nysa för allt damm som lagt sig som ett täcke över mina luftrör. Jippi! Nämnde jag att jag var dammallergiker och livrädd för just spindlar? Jag har haft en minst sagt intressant vecka.

Utöver allt det där har jag nu haft mitt första ordentliga möte med min handledare (vilket jag skulle haft efter typ två veckor här eller något sånt). Det gick faktiskt ganska bra. Vi kom fram till att jag inte har några problem med att fråga folk när jag har frågor och att jag tydligen sköter mig som jag ska. Bra att veta ;) Jag har också (efter mycket om och men och ett minimaliskt sammanbrott som så småningom ledde till att jag förklarade krig mot Ryanairs ”boka biljetter online”) lyckats boka mina flygbiljetter hem. Jag landar på Malmös flygplats den 14 december! (Vilket bara är om ca 5 veckor :D) och jag åker därifrån igen den 28 december. 15 underbara dagar hemma och en fullspäckad jul att se framemot ^.^

Jag har nu även lämnat in min ansökan om ledighet över lillasysters student nästa sommar :D


Lördag, November sale, finns inte så mycket att säga om den. Det gick bra och jag har fortfarande ingen aning om hur mycket pengar vi lyckades samla in. Men jag skulle tippa på ganska mycket ^.^

På kvällen däremot bar det av till Oakham tillsammans med Zsuzsi (tjejen från Ungern) och Victoria. De övriga jobbade tyvärr kväll så det blev bara vi. Den 5 november firas nämligen Guy Fawkes med fyrverkerier och ”majbål” och det hände inte precis mycket här på jobb eller i Market Overton överhuvudtaget. Så vi packade in oss i Victorias bil och åkte iväg till Oakham där vi var och såg ett helt otroligt ”fyrverkerispel” skulle man väl kunna kalla det. Var jättefint ^.^

Söndag, jobb igen. Var slut i hela kroppen när jag väl var klar med det. Vilket smidigt leder mig vidare till vad jag har gjort nu i dag; ingenting x) Det är min lediga dag i dag och jag bestämde mig för att för första gången på flera veckor inte sätta mitt alarm alls. Vaknade runt 12 och steg väl upp någon gång runt 1. Har haft en riktigt härlig slappedag i dag ^.^ Ska försöka skriva ikapp mig på brevfronten nu i kväll eller i någon gång i morgon. Ber verkligen om ursäkt till alla er som har fått vänta på era svar. Lovar att jag inte har ignorerat er med flit. Svar kommer snart.

Saknar er alla <3
Miljoner kramar från ett grådisigt England
Vi ses snart ;D
Catta


p.s. Lovar att det kommer lite bilder snart igen. Har inte haft ork att klydda med det nu i kväll bara x)


Kommentarer
Postat av: Pappsen

Måste nog ta din bror i lite försvar nu faktiskt. Inte för att det är sådär hysteriskt mycket bättre, men denna huvudbonad kostade faktist "bara" £25, inte £40.

Tack för titten förresten! Mycket trevligt, även om folket där borta har en otrevlig vana att köra på fel sida om mittlinjen...

PS. Glöm inte borsten till jul :-)

2011-11-08 @ 11:21:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0