En helg i Portsmouth...och lite annat

Hejsan allihopa, lessen att det tagit mig ett par dagar att publicera igen ^.^ jag har varit supertrött x) haha. 23.40 kom vi tillbaks hit i söndagskväll och jag trillade i säng ca 10 minuter efter det och sov som en stock till dess att jag skulle upp och jobba igen i måndags.

Helgen har varit lång och sjukligt underhållande vilket lämnade mig med en störtskön känsla av avslappnad trötthet. Ni vet en sådan trötthet som man bara får och som finns kvar i kroppen efter att man har varit igång ett längre tag och bara haft superkul! ^.^

Här kommer nu, som utlovat, min helg…och de få galenskaper jag haft ork nog att ta för mig de senaste två dagarna efter det xD haha:

Fredag – tinnar och torn
Vaknade supertidigt! Eller ja, klockan 9 är väl kanske inte ”supertidigt” precis men det kändes tidigt och med tanke på att vi faktiskt inte kom fram förrän halv 3 och i säng förrän 3 nu i morse så var det ganska tidigt. Faktiskt! ;D haha.

Då jag och Carina till sist lyckats släpa oss upp ur våra sängar och gjort oss i ordning masade vi oss ner till bottenvåningen (där både Richard och hans båda föräldrar redan väntade) för en avslappnad långfrukost och lite planering för resten av dagen och den fortsatta helgen.

11.30 satt vi i bilen igen på väg till Winchester. Winchester är en urgammal stad ca en halvtimmes bilkörning bort från Portsmouth. Staden i sig var en gång (för väldigt väldigt längesen) Englands huvudstad och hem till kungafamiljen. King Arthur är en av många kungar som bott på slottet i Winchester och i dag var vi och såg det runda bordet där Arthur och hans riddare en gång i tiden satt och höll rådslag :D

Vi såg även en annan slottsruin i andra änden av staden (där en biskop tydligen varit bosatt för en herrans massa år sedan), ruinerna och den kvarvarande trädgården efter ett gammalt nunnekloster och utsidan av stadens katedral. På väg tillbaks till bilen igen gick vi förbi en secondhand bokhandel som ingen av oss lyckades lämna utan att först ha köpt något xD Själv köpte jag fyra riktigt sliskiga romantiska romaner som jag kan läsa en gång och sedan lämna kvar här xD haha.

Då vi kom tillbaks hem till Richards föräldrar var kockan bara fem så vi bestämde oss för att köra bort till den ”lokala forts/slottsruinen” nere vid havet i närheten av hans föräldrars hus och vandrade runt där och tog galna foton en timme innan vi åkte tillbaks ”hem” för middag och fotboll.

Jupp gott folk, ni läste rätt. Jag sitter just nu och tittar, faktiskt aktivt tittar på och följer en fotbollsmatch. Jag känner mig något utmobbad dock då Sverige spelar mot England i kväll och Carina mest tycks tycka att det är roligt att bevittna mobbingen som just nu kastas i min riktning av hela familjen Simpson ;D haha.

Ca 30 minuter senare
Men skit också!!!!! Vi förlorade precis med 2-3 och i och med det är vi nu officiellt ute ur turneringen! Skit! Det finns en anledning till varför jag undviker att se fotboll eller ja, sport i största allmänhet. Man blir helt galen av att titta på det x)

Lördag – skepp ohoj
I dag bar det av till Portsmouth Historic Dockyard som är ”hem” till två historiska skepp (HMS Victory, färdigbyggd 1765 och HMS Warrior, ett av de första stålklädda krigsskeppen, färdigbyggd 1861) och blivande hem till ett tredje (Mary Rose, färdigbyggd 1511) som just nu ligger på konservering och ”torkning” samt ett antal olika museum om både skeppen i sig, lord Nelson och slaget om/vid Trafalgar.

Då stället stängde 17.30 hade vi valet mellan att bli utkörda eller spendera natten innanför grindarna. Vi valde att lämna stället. Något motvilligt dock måste jag erkänna xD Vid det laget hade vi varit där i lite över sex timmar och fortfarande inte sett oss mätta.

På vägen tillbaks hem till Mr och Mrs Simpson tog Richard med oss på en guidad bilfärd genom hela staden, via de kvarvarande forten som ligger i utkanten av staden och var byggda som försvar mot en möjlig/teoretisk franskinvasion och minnesstatyn som restes för lord Nelson efter hans död :)

Kvällen har sedan bjudit på ostbricka och mer fotboll (hm…jag var väl kanske inte helt extatisk över detta men men, jag var seriöst utröstad och samtalet flöt på bra ändå mellan de olika stönandena från resten av gänget och kryptiska kommentarerna om regler som jag (hur mycket jag än försöker) helt enkelt inte förstår xD haha). Då de andra var djupt försjunkna i matchens spänning passade jag på att sortera bilderna på min kamera. Halvvägs igenom den guidade båtturen runt hamnen (som ingick i biljetten) hade jag nämligen nått den punkt där jag lyckats fylla mitt minneskort xD Opps. Jag har sedan spenderat resten av dagen i hamnen efter det med att gå tillbaks och försöka ta bort vissa bilder så att jag kunde fylla på med nya igen xD haha. Nu har jag tid att sitta ner och rensa bort dubbletterna jag är så glad i att ta ordentligt. Förhoppningsvis kan de ge mig utrymme nog för morgondagens bilder :P

Söndag – köttbullar och glada miner
I dag har varit en underbart flummig, underhållande och händelserik dag. Efter frukosten tog Richard med mig och Carina på en promenad längs kusten via de lite äldre delarna av staden och hamnen.

Vi hamnade så småningom utanför grindarna till Portsmouth Historic Dockyard igen och eftersom våra biljetter fortfarande var giltiga så föreslog Richard (som tyvärr hade glömt sin egen biljett i gårdagens jeans) att jag och Carina skulle ta en sväng in om ett av den många olika museerna som vi alla hade missat i går (vi spenderade den mesta av tiden på de båda båtarna eller inne på Mary Rose museet xD) medan han gick tillbaks och hämtade bilen igen :)

Klockan 1 träffades vi utanför grindarna och begav oss av mot Richards bror där det vankades familjemiddag. I dag är det nämligen farsdag här i England och vi (jag och Carina) blev inbjudna lite sådär hipp som happ att delta i hela familjens firande x) Klanen Simpson är en generös skara människor…om än lite udda ;D (men det menar jag bara på allra bästa sätt ^.^ så egentligen är det en komplimang). Vi fick träffa både bror med fru och tre barn, Richards farmor, broderns frus morbror (tror jag att han var…aja, han var någons ”uncle”) och så var ju såklart Richards föräldrar där :D

Det bjöds på köttbullar enligt sydafrikanskt recept (då ”frun” är född och uppvuxen i Sydafrika där hennes föräldrar och större delen av hennes familj fortfarande bor) och cupcakes med ”superpappa” skrivet ovanpå till efterrätt x) Supergott alltihopa. Måste dock säga att jag föredrar mammas köttbullar ;) haha.

Runt fem-halv sex drog vi oss därifrån och gick tillbaks till Mr och Mrs Simpson för att säga hejdå och tacka ordentligt samt hämta våra väskor :)

På väg tillbaks till Lodge åkte vi via Stonehenge och tittade (googla det, jag vet verkligen inte vad jag ska kalla det på svenska :S). Carina var ganska impad men för att vara ärlig har jag sett något väldigt liknande hemma och på mycket närmare håll. Jag blev både lite besviken och väldigt förvånad då vi kom dit och det visade sig att hela området (som är ganska stort) runtomkring dessa stenar är omringat och inhägnat och sen tar de tydligen betalat för att komma in…bara för att stå lite lite närmare men fortfarande bakom ytterligare ett staket. Jag menar hur sjukt är inte det? I Sverige är jag stolt över att säga att även om vissa sådana saker kanske inte är helt gratis så kan man åtminstone komma nära då man väl har betalt!

Men men xD Det var kul i alla fall. Vi stod och tittade utanför staketet och tog galna bilder (igen) på både stenarna och varandra :P haha.

I bilen hem blev det radiosändning av…gissa vad; kvällens fotbollsmatcher xD. Bl.a. så spelade Tyskland mot Danmark och jag hejade verkligen på Danmark men tyvärr förlorade de mot tyskarna vilket Carina blev väldigt glad över såklart ^.^ Jag tycker dock fortfarande att tyskarna bara hade mått bra av att förlora en match ;D haha.

Nä, nu är klockan nästan midnatt här i lilla Market Overton och vi kom tillbaks för inte så längesen. Nu, mina vänner, ska jag stupa i säng och sova till lunch i morgon! xD haha.

Om jag har ork nog till det kanske jag även hinner/kommer ihåg att publicera efter jobb i morgon…men jag har mina tvivel på att det kommer hända. Jobbar nämligen 2-10 i morgon. Långt skift. Aja, jag kan som sagt sova till lunch och det är det som räknas ;D

Eftertankar och rent allmänna roligheter:
Jag tror inte att jag nämnde det men vi har haft supertur med vädret. Strålande solsken och varmt och skönt (om än lite blåsigt ^.^) hela helgen! :D Det ösregnade då vi körde ner och ösregnade då vi körde tillbaks och en del kvällar har det varit lite smågrått men då vi har behövt det har vädret bara visat sig från sin bästa sida :D Tummen upp för det!

En annan ”rolighet” (vet inte riktigt om detta egentligen kan/bör klassas under termen ”rolighet” men aja, det får duga för min trötta hjärna xD) är katten! Mr och Mrs Simpson har en katt. En katt som jag är allergisk mot och som jag (även om jag inte varit allergisk) inte hade tyckt sådär superduper mycket om i alla fall, jag är mer en hundmänniska. Den här katten, bestämde sig av någon oförklarlig anledning för att adoptera mig. Jag lovar, då vi alla satt i soffan var det mig hon kom upp och lade sig i knäet på, om vi stod och pratade ute i köket och hon kom in var det mitt ben som var skönast att stryka sig mot och ville hon bli klappad eller bara ville ha uppmärksamhet var det alltid mig hon drog sig till. Hm…detta har aldrig någonsin hänt mig förr. Vanligtvis tycker katter inte om mig (vilket jag är ganska tacksam för faktiskt) så denna situationen var helt ny för snuviga, allergiska lilla mig xD haha. Det gick åt mycket näsdroppar i helgen :P

Och så, det bästa av allt! Under söndagen, precis innan vi åkte frågade Mrs Simpson om vi hade facebook och om hon kunde lägga till oss som vänner eftersom hon ville hänga med i vad vi båda gör härnäst och hålla kontakten! Hur underbart är inte det?! Helt fantastisk människa! :D


Måndag
Helgen är över, tillbaks till verkligheten. Jobbade största delen av dagen och har fibblat med min mail resten av kvällen. Visade sig att någon har lyckats hacka sig in på mitt mailkonto under helgen då jag varit borta och skickat ut meddelande med virus i till hela min kontaktlista :( Supersegt! Så nu i kväll har jag fått skicka ut en förklaring och en ursäkt till alla jag någonsin lagt till på MSN. Superpinsamt eftersom att jag inte ens pratar med hälften av dem längre och försöker undvika vissa andra :/ Aja. Det är sånt som händer antar jag. Dock icke desto mindre sugigt för det! Mög!

Tisdag
Jobbade bara 90 minuter i dag nu i morse xD Nice!! Skulle dock ha jobbat två timmar till men jag slutade tidigare i dag eftersom jag måste gå in i morgon för en två timmars träning/”föreläsning” trotts att det är min lediga dag :S Men men, jag hade ändå inga konkreta planer och på det här sättet fick jag ju som sagt gå tidigare i dag ^.^

Jag åkte in till Melton ett par timmar för lite strosande runt i stan och i solskenet vi fortfarande har :)

Då jag kom tillbaks hit gick jag in till Bekah för att undvika den storstädning jag har behövt göra sedan redan innan jag åkte (inte bara undanplockning utan verkligen städning) xD haha.

Har även skypat med mamma och pappa i ca 40 min och sedan med Calle i ytterligare 90 min efter det nu i eftermiddags :D Tummen upp för det!

Runt 10 kom Liz (vår nästhögsta chef) in och joinade oss för en kopp te och lite struntprat. Hon är on-call i kväll och var väl inte redo att gå och lägga sig än misstänker jag ^.^ Det var faktiskt riktigt härligt att få snackat lite med henne. Vanligtvis ser man henne bara springa förbi, alltid med något att göra :P Jag introducerade svenska Marabou för henne och hon älskade det xD haha. (Bara lite sådär rolig och fullständigt irrelevant info från en trött hjärna i kväll :P)

Jag har även laddat över alla bilderna från helgen till datorn nu. Men om jag ska vara ärlig så orkar jag verkligen inte sortera dem och klydda med publicerandet av dem i kväll/natt så de får helt enkelt vänta till i morgon! ;D

Nä, nu ska jag gå och lägga mig gott folk
Så god natt på er och ta hand om er!
Miljoner kramar
<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0