Storstädningar både på jobb och privat

I går hade vi ”tvätta en stol”-dag på jobb nu inför Garden Partyt som hålls i morgon. Garden Partyt är nog årets största händelse här på the Lodge Trust med både hopptorn, lekar och spel på hela kampingplatsen och diverse olika försäljningar av allt från böcker och Cd:skivor till handmålade tavlor, kakor och sylt utspridda över hela området. Det kommer att grillas korv och säljas glass. Köket har omvandlats till en liten mini restaurang och kaféet är pyntat och fint. Det hänger flaggor mellan alla hustaken, alla fönster är nyputsade, dörrar och fönsterkarmar nymålade och gräsmattorna är nyklippta. Samtliga hus har förberett någon form av presentation som ska visas upp inför föräldrar och gäster och det har förberetts mat till dagens 200 medhjälpare.

Det har varit en lång vecka. Alla möbler har flyttats runt för att göra plats för folk, alla husen har skrubbats rena från golv till tak och saker som annars har tagit oss tre veckor att få lagat har nu blivit akutfixat i hopp om att ”allmänheten” + alla föräldrar som förväntas komma nu under helgen ska se hur fint och ordnat vi har det här :P

Så, i går var det då dags för vad jag nu har förstått är den årliga ”tvätta en stol”-dagen. I onsdags var det ”flytta en stol”-dagen men tack och lov hann jag sluta jobba innan det var dags att baxa stolar. Stolarna som just nu står utplacerade över hela området är vanligtvis förvarade i vårt ”garage”. (Jag vet inte ens vad jag ska kalla det, det är en stor ful plåtbyggnad bakom husen där alla verktyg och maskiner och extramaterial/extramöbler är förvarade då de inte används.) Och tro mig när jag säger att ”tvätta en stol”-dagen är precis vad det låter som…bortsett från att det är mer än en stol/person.

Jag började oturligt nog jobba precis när de satte igång och blev genast tilldelad en balja med varmt såpigt vatten, ett avklippt jeansben/trasa och ett område med stolar samt RB (en av våra boende).

Stolarna vi fick att tvätta var faktiskt helt OK och lättvättade och vi hade riktigt roligt under tiden. Becka och några andra killar hon hade fått med sig kom och joinade oss efter ett par minuter bara så det blev en hel del galna diskussioner över de halvblöta stolarna om vem som var favoriten av oss två enligt de andra och vem som gjorde vad och sa vad o.s.v. Lite flamsigt och tramsigt, men väldigt roligt ;D haha

20 minuter senare var vi dock klara med alla ”våra” stolar så vi började rör oss runt för att se om några av de andra grupperna behövde hjälp. Efter fem minuter här och fem minuter där var i princip alla klara och började så smått dra sig tillbaks till samlingspunkten igen. Väl där stod gänget som hade blivit satta på de ”vita” utemöblerna i plast (ni vet sådana klassiska, rangliga stolar som alla någon gång har haft hemma i trädgården) och skrubbade för fulla muggar…till synes utan framgång. Det var bara för oss andra att hugga in.

Efter ca 30 minuters intensivt skrubbande på en och samma stol kom jag och Becka fram till att om vi bara lämnar stolarna inne över nästa år och inte tar fram dem igen förrän år 2014 så slipper vi tvätta dem och kan i stället hävda att de är designerstolar i marmor. Det är nämligen så de kommer att se ut i alla fall. Jag lovar.

Och jag hävdar fortfarande att om vi inte kan få av skiten med litervis av rengöringsmedel och intensivt skrubbande på exakt samma lilla fläck, då kommer en liten rumpa inte heller att kunna få av något från stolen!

Men men, efter vad kändes som en halv evighet fick till och med Liz (vår chef) nog och bestämde sig för att vi hade gjort vad vi kunde med de stakars stolarna och deras ingrodda fläckar.

Så, sammanfattning: torsdagen den 17 maj ägnade jag en och en halv timme av mitt liv åt att hårdskrubba stolar tillsammans med alla andra olyckligt själar som fann sig själva jobbandes mellan klockan 2 och halv fyra + alla de bonde som var fysiskt kapabla till att hjälpa till.

Flum!


Och i dag har inte precis varit mycket bättre xD

Mitt rum har under den senaste veckan sakta men säkert gått från ”lite rörigt” till ”stökigt” till ”nästintill obobart” så jag bestämde mig för att dedicera dagen till att sanera både rummet och badrummet x)

Men ja, ni känner ju mig. Jag spenderade första halvan av dagen med att till varje pris undvika att städa (det gick till och med så långt så att jag satt på jobb i över en timme och pratade utanför min arbetstid bara för att slippa komma upp hit och tvingas ta tag i saker och ting xP) och sedan den andra halvan av dagen med att faktiskt städa. Mitt badrum luktar nu gott igen av rengöringsmedel och frisk luft, all min tvätt är tvättad och klar (om än inte helt undanhängd, det mesta hänger fortfarande på tork) och min fula heltäckningsmatta är både synligt och dammsugad xD Är jag inte duktig så säg? Haha. Jag har till och med dammat.

Kvällen avslutades med middag + film tillsammans med Bekah för att fira att jag var klar med min städning och att hon hade påbörjat sin x)

Nu är klockan nästan tre på morgonen och jag ska upp och träffa Beth i morgon.
Sov gott och ha en fortsatt trevlig helg alla glad (och inte fullt så glada) människor där hemma
Hörs snart
Kram <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0